Vad har du för förhållande till konflikter? Hur bekväm skulle du säga att du är i konfliktsituationer, på en skala 1 – 10? ? Konflikter på arbetsplatsen är något som många chefer och medarbetare tycker är laddat och något många inte riktigt vet hur de ska hantera. Ibland kanske man till och med drar sig för att göra något alls åt problemet. Om du hade konkreta verktyg som kunde hjälpa dig att effektivt reda ut konfliktsituationer, vad skulle det betyda för dig själv, för dina medarbetare och för din grupp?
Du ska inte ”vinna” en konflikt på jobbet. Att vinna en konflikt innebär endast att du uppnår det resultat DU önskar, oavsett vad den andra parten tycker. Eftersom de underliggande problemen antagligen inte lösts kommer de förr eller senare dyka upp igen. Därför är det oerhört viktigt att sikta på att lösa konflikten. Ju förr desto bättre. Olösta konflikter gör nämligen medarbetare olyckliga och mindre nöjda. Olösta konflikter är en stor källa till stress och utmattning. De leder ofta till dålig kommunikation, vilket i sig innebär att gruppen arbetar sämre och mindre effektivt. Vi behöver därför arbeta proaktivt med konflikthantering i såväl arbetsgrupper som mellan enskilda individer.
Vem är kursen till för?
Vår kurs “Räkna med bråk” är till för dig som är ledare, medarbetare eller på andra sätt arbetar med människor oavsett typ av organisation, bakgrund eller organisationsstorlek. Du är kanske marknadschef på ett mellanstort företag, IT-ansvarig i en tjänsteorganisation, egenföretagare med ett antal anställda eller kanske projektledare i reklambranschen. Kort sagt för dig som förväntas samarbeta med andra människor i en professionell miljö. Du kommer även att ha nytta av det du lär dig om du på fritiden är fotbollstränare för ett gäng 13-åringar eller sitter i styrelsen i din bostadsrättsförening. Att hantera konflikter är något vi alla behöver träna på.
Varför ska du gå kursen?
-
- För att få konkreta verktyg för effektiv konflikthantering.
- För att praktiskt få träna på situationer i din vardag.
- För att förstå bakomliggande orsaker till konflikter.
- För att bli tryggare i att snabbt hantera konflikter.
Vilka förkunskaper behövs?
Du behöver inga särskilda förkunskaper, men det är alldeles klart att kursen blir både roligare, mer utmanande och mer givande om du plockar fram din nyfikenhet, din öppenhet och ditt mod att utmana dig själv.
Vi som kommer att guida dig genom kursen heter Anneli och Anna. Vi är nästan överdrivet nyfikna på vad det är som får kommunikation mellan människor att fungera, vad som får människor att längta till jobbet och vad som kännetecknar team som verkligen trivs och som jobbar bra ihop. Bland annat.
Är du redo?
/Anna & Annelie